Miriam Leemreijze

Werkwijze

Na de aanmelding – telefonisch of via e-mail – wordt in het telefonische contact al getracht om duidelijk te krijgen of het gaat om een traject binnen de BGGZ of SGGZ en of behandeling binnen mijn praktijk het meest aangewezen is, het beste aansluit bij uw hulpvraag. Tijdens het eerste gesprek – kennismakingsgesprek / intakegesprek – wordt dit nogmaals getoetst.

Intakefase
In de intakefase (1 of meerdere gesprekken) breng ik uw klachten in kaart en probeer ik een beeld te vormen van wie u bent als persoon. Ik probeer uw klachten en het ontstaan ervan te begrijpen tegen het licht van uw leergeschiedenis en zo tot een classificatie en een beschrijvende diagnose te komen. Tevens kijk ik naar uw hulpvraag en maak ik een inschatting van uw behandelmogelijkheden. Van het intakegesprek wordt een verslag gemaakt en wordt de focus voor de behandeling bepaald in een eerste opzet voor een behandelplan. Dit behandelplan kan in het kader van kwaliteitseisen anoniem intercollegiaal getoetst worden door enkele collega’s.

Advies gesprek
In het adviesgesprek bespreek ik met u de classificatie, beschrijvende diagnose en de focus voor de behandeling. Wij gaan samen in gesprek of u een behandeltraject zoals voor wordt gesteld aan wilt gaan. Indien u akkoord bent met het behandelvoorstel plannen wij een vervolg afspraak, hetgeen de start van uw behandeling is.

Behandeling

In de behandeling nemen we uw hulpvraag en de behandelfocus die voortkomt uit uw behandelplan als uitgangspunt. We zullen de voortgang en het therapieproces regelmatig evalueren. Daarnaast kan ook ROM (routine outcome monitoring) onderdeel uitmaken hiervan. Dit wil zeggen dat u op een aantal momenten in uw behandeling een aantal vragenlijsten digitaal toegestuurd krijgt. De gegevens worden in Nederland anoniem gebruikt om zorg zichtbaarder te maken. Indien u hier niet aan wilt deelnemen kunt u dit aangeven.
U kunt hier klikken als u meer wilt weten over ROM. Aan het einde wordt ook nog een tevredenheidsvragenlijst afgenomen.

Tussen de intake en de behandeling zit geen wachttijd. De behandeling kan gericht zijn op verwerking van ingrijpende gebeurtenissen, vermindering van klachten op de korte termijn, maar vaak ook – met name in de psychotherapie – op de factoren die het probleem veroorzaken en de klacht in stand houden, op het doorbreken van de ontstane, inadequate patronen. Het doel is het niveau van functioneren en welbevinden te verbeteren.


Methodieken waarin ik ben opgeleid en waarmee ik werk zijn:

Hierover kunt u meer lezen onder het kopje therapieën.

EHealth: Indien u en uw behandelaar overeengekomen zijn dat eHealth wenselijk is en aanvullend op de behandeling, dan kunt u een account krijgen van Therapieland. Uw behandelaar zal u dan uitnodigen via email waarna u binnen een beveiligd portaal berichten kunt uitwisselen en/of een behandelmodule kunt volgen.

Videobellen: De behandelgesprekken vinden bij voorkeur face to face plaats, maar soms komt het beter uit om gebruik te maken van videobellen. Vraag uw behandelaar naar de mogelijkheden hiervoor.

Naast de deskundigheid en inzet van de therapeut, is ook de inzet van de patiënt van groot belang. Therapie is vaak hard werken en een proces met ups en downs, maar uit onderzoek blijkt wel dat psychotherapie vaak effectief is en  bij persoonlijkheidsproblematiek zelfs effectiever dan medicatie.

Praktijk voor Psychotherapie

Drs. Miriam Leemreijze
Diepenbrocklaan 28
4614 BM Bergen op Zoom

Telefoon: 0164 231 777